Kelam ve Unsurları - الكلام وما يتألّف منه
S1: Kelam’ın tarifini yapınız.
C1: Bir anlamın tamamlandığı ve
kullanılan cümlenin devamında sukut edilmesiyle anlam eksikliği hissedilmeyen
lafızlardır. Örn:
Zeyd geldi.
|
جاء زيدٌ
|
Bu çalışkan bir öğrencidir.
|
هذا طالبٌ مجتهدٌ
|
Dosdoğru ol.
|
استقمْ
|
nahivciler,
Şayet Zeyd gelirse…
|
إن جاء زيدٌ
|
Ev
|
البيت
|
gibi yarım kalmış cümleleri ve anlamlı tek lafızları
kelam olarak kabul etmezler.
S2: Lafız ne demektir ?
C2: Anlamlı olsun anlamsız olsun
ağızdan çıkan ve harflerle temsil edilen ses gruplarıdır.
جَرُل
|
دَيْزُ
|
رجل
|
زيد
|
anlamsız.
|
anlamsız
|
Erkek kişi - anlamlı
|
Özel isim – anlamlı
|
Not: Türkçe’de Kars, Fars, Hars
ve Mars’ın anlamı olmakla birlikte Jars, Cars, Çars ve
Lars gibi lafızların anlamı bulunmamaktadır. Anlamı olan bu lafızlara kelime,
anlamı olmayan diğer lafızlara ise mühmel denilmektedir.
Lafız kavramı kelam, kelime ve kelim
kavramlarını kuşatmaktadır.
S3: Kelim ne demektir, nelerden oluşur?
C3: Anlamı tamamlanan ya da tamamlanmayan
ve en az üç kelimeden oluşan cümlelerdir. Tekil unsuru kelimedir ve bir ism-i
cinstir.
Bu öğrenci çalışkandır.
|
هذا الطالب مجتهدٌ
|
Şayet Zeyd
gelirse…
|
إن جاء زيدٌ
|
S4: Kelam’ı oluşturan asgarî unsurlar nelerdir?
C4: Kelam, tam bir anlam ifade
etmek kaydıyla en az iki kelimeden oluşur. Bu kelimeler isim + isim veya fiil +
isim’den oluşabilir.
İsim + isim: Muhammed çalışkandır.
|
محمد مجتهدٌ
|
Fiil + isim: Zeyd ayağı kalktı.
|
قام زيدٌ
|
S5: Kelam’ın telif edildiği unsurları sayınız.
C5: Kelam: isim, fiil ve
cümlelerin çeşitli birlikteliklerinden oluşur.
1.
İsim + isim.
2.
Fiil + isim.
3.
Fiil + isim + isim.
4.
Fiil + isim + isim + isim.
5.
Fiil + isim + isim + isim +isim.
6.
Cümle + cümle.
1.
İsim + isim unsurunun 4 ayrı formu vardır.
a.
Mübteda + haber.
Muhammed çalışkandır.
|
محمد مجتهد
|
b.
Mübteda + fâil (sedde mesedde’l-haber).
İki Zeyd de ayakta mıdır?
|
أقائم الزيدان
|
c.
Mübteda + nâib-i fail (sedde mesedde’l-haber).
Senin iki kardeşin de
dövülmüş mü?
|
أمضروب أخواك
|
d.
İsim fiil + fail.
Vadi
çok uzakta kaldı.
|
هيهات العقيقُ
|
2.
Fiil + isim unsurunun 2 ayrı formu vardır.
a.
Fiil + fâil.
Zeyd geldi.
|
جاء زيدٌ
|
b.
Fiil + nâib-i fâil.
Zeyd dövüldü.
|
ضُرِب زيدٌ
|
3.
Fiil + isim + isim unsurunun sadece bir formu vardır. Bu
da kâne ve kardeşleridir. ( كان وأخواتها )
Öğrenci
hasta idi.
|
كان الطالبُ مريضاً
|
4.
Fiil + isim + isim + isim unsurunun sadece bir tane formu
vardır. Bu da zanne ve kardeşleridir. ( ظن
وأخواتها
)
Öğrenci, öğretmenin hasta olduğunu zannetti.
|
ظنَّ الطالبُ المدرسَ مريضاً
|
5.
Fiil + isim + isim + isim +isim unsurunun sadece bir tane
formu vardır. Bu da e’leme ve kardeşleridir. ( أَعْلَمَ وأخواتها
)
Asker, komutana düşmanın geldiğini bildirdi. |
أعلم الجنديُّ القائدَ العدوَّ
قادماً
|
6.
Cümle + cümle unsuru için iki ayrı form vardır.
a.
Şart cevap cümlesi
Şayet Muhammed gelseydi ona ikram edecektim.
|
إن جاء محمد أكرمته
|
b.
Yemin cevap cümlesi.
Allah’a yemin olsun çok çalışacağım.
|
أقسمُ بالله لأجتهدَنَّ
|
S6: Kelimenin tarifini yapınız.
C6: Kelime, müfred bir manaya
tayin edilmiş lafızdır.
فرس
|
رجل
|
محمد
|
at
|
adam
|
Muhammed
|
örneklerinde olduğu gibi.
Anlamsız olan دَيْزٌ lafzı
kelime değildir. Anlamı olmayan lafızlara mühmel denilir.
Not: Ağızdan çıkan ve harflerle temsil edilen her
türlü ses grubuna lafız denir. Bu lafızların anlamlı olanlarına kavil, anlamsız
olanlarına mühmel denilir. Kavil, yani söz müfred ve mürekkeb manayı kuşatması
bakımından ikiye ayrılır. Mana müfred yani tekil ise buna kelime denilir. Eğer
mana mürekkepse…..
S7: Kelimenin kısımları nelerdir? Her bir kısmı açıklayınız.
C7: Kelime, isim, fiil
ve harf olmak üzere üç kısma ayrılır.
İsim: Herhangi biri zaman dilimi ile
ilişkisi olmayıp kendi başına müstakil bir manaya delalet eden kelimelere
denir.
كتاب
|
قلم
|
kitap
|
kalem
|
örneklerinde olduğu gibi.
Fiil: Geçmiş, gelecek veya şimdiki zamandan
biri ile ilişkili olup kendi başına müstakil bir manaya delalet eden kelimelere
denir.
قُمْ
|
يقومُ
|
قامَ
|
Ayağa kalk.
Emir.
|
Ayakta dikiliyor.
Fiil-i müzari.
|
Ayağa kalktı.
Fiil-i mazi.
|
örneklerinde olduğu gibi.
Harf: Kendi başına müstakil bir manaya
delalet etmeyen kelimelere denir. Türkçede edat olarak ifade edilen bu
kelimeler cümle içerisinde anlam kazanır.
لا
|
هَلْ
|
لَمْ
|
إنَّ
|
örneklerinde olduğu gibi.
S8: Kavil’in tarifini yapınız.
C8: Kavil, müfred olsun mürekkep
olsun tam bir mana ifade eden lafızlara denir. Bu tanıma göre kelam ve kelime
kavramları kavil’in altına girmektedir.
Not: Bir başka tarife göre tam bir mana
ifade etmeyen kelime gruplarına da kavil denir. Bu tanıma göre kelam, kelime
ve kelim kavramları kavil’in altına girmektedir.
S9: Kelime kavramı günlük hayatta başka manalarda kullanılır mı?
C9: Evet, örneğin kelime-i tevhid
ifadesi aslında bir kelamdır = sözdür.
لا
إله إلا الله
|
Kelime-i tevhid toplamda 4 kelimeden oluşan bir
kelamdır.
|
ألقى
الخطيبُ كلمةً
|
Konuşmacı bir söz söyledi.
|
örneklerinde olduğu üzere
kelime kavramı cümle ve söz anlamlarında kullanılmıştır.
S10: Kelam, kelim, kelime ve kavil’e örnekler veriniz.
C10:
Kelam, kelim ve kavil.
|
Muhammed’i gördüm.
|
رأيت محمداً
|
Kelam ve kavil.
|
Zeyd ayaktadır..
|
زَيدٌ قَائمٌ
|
Kelam, kelim ve kavil.
|
Sonuçlar sayfalarda göründü.
|
ظهرت النتائج في الصحف
|
Kelim ve kavil.
|
Su hazır olduğunda..
|
إذا حضر الماء
|
Kelime ve kavil.
|
Adam
|
رجل
|
örneklerden anlaşıldığı üzere kavil kavramı diğer bütün
kavramları kuşatmaktadır.
S11: İsm-i cinsin kaç türü vardır?
C11: 2 çeşittir.
a.
İsm-i cins-i cem’î: Kendisiyle tekili, kapalı te (ة ) veya ye (ي ) harfiyle ayrılır. Tek kelime
ile ikiden çok şeylere delalet eder.
شجرة
|
شجر
|
بقرة
|
بَقَر
|
Ağaç (tekil is.)
|
Ağaç (cins is.)
|
İnek (tekil is.)
|
Sığır (cins is.)
|
عربي
|
عَرَب
|
تركي
|
تُرك
|
Arap (tekil is.)
|
Arap (cins is.)
|
Türk (tekil is.)
|
Türk (cins is.)
|
Not: İsm-i cins-i cem’î Türkçe’de ordu,
Arapça’da kavim gibi topluluk isimlerine de söylenir. Türk kelimesi Türk
milletine delalet ederken Türkî sadece bir Türk vatandaşına atfedilir.
b.
İsm-i cins-i ifrâdî: Aynı cinsten olup az veya çok hepsinin
bir lafız ile anlamlandırıldığı
kelimelerdir.
عَسَل
|
زيت
|
ذَهَب
|
ماء
|
Bal
|
Zeytin yağı
|
Altın
|
Su
|
örneklerinde olduğu gibi..
Not: Diğer bir sınıflamaya göre ism-i cins
üç çeşittir. İlk ikisine ek olarak ism-i cins-i âhâdî de vardır. Bu üçüncü
kısım alem-i cins olarak da bilinir.
S12: Cem’-î teksir ile İsm-i cins-i cem’î arasındaki fark nedir?
C12: Aralarında iki yönden fark
vardır.
1.
Cem’-i teksirler belirli cem’î kalıplarında gelir.
Cem’-i teksir vezni
|
Çoğul
|
Tekil
|
فُعُولٌ
|
وُجُوهٌ
|
وَجْهٌ
|
أفْعَالٌ
|
أحْجَارٌ
|
حَجَرٌ
|
فُعَّالٌ
|
رُكَّاعٌ
|
رَاكِعٌ
|
İsm-i cins-i cem’î olan
بَقَر ، وشَجَر ، وكَلِم
gibi kelimelerde ise böyle bir kalıp ifadeler söz
konusu değildir.
2.
Cümle içerisinde kullanılan cem’-i teksirlere müennes zamirler
dönerken, ism-i cins-i cem’îlere müzekker zamirler döner. (dönmek = râcî’ olmak
= refer etmek.)
C.T.:
Ez-Zümer (39), 20.
|
لَهُمْ
غُرَفٌ مِّن فَوْقِهَا غُرَفٌ مَّبْنِيَّةٌ
|
C.T.:
Ankebut (29), 58.
|
وَالَّذِينَ
آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَنُبَوِّئَنَّهُم مِّنَ الْجَنَّةِ غُرَفًا
تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ
|
İ.C.C.: El-Bakara (2), 70.
|
|
İ.C.C.: El-Fâtır (35), 10.
|
إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ
الطَّيِّبُ
|
Not: Zümer suresindeki örnekte هَا müennes bir zamir olarak غُرَفٌ kelimesine râcî’dir. Ankebut suresindeki örnekte تَجْرِي fiili müennes, Bakara suresindeki örnekte تَشَابَهَ fiili
müzekker ve Fâtır suresindeki örnekte يَصْعَدُ fiili yine
müzekker surette gelmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder